Nasi uczniowie, w ramach Programu „ Edukacja ekologiczna w szkołach i przedszkolach” odwiedzili kolejne parki krajobrazowe. Dzień po dniu przemierzyliśmy ścieżki edukacyjne i odbyliśmy warsztaty w dwóch kolejnych parkach krajobrazowych. W rozwinięciu wiadomości można przeczytać opisy wycieczek oraz obejrzeć zdjęcia.

I dzień:

Załęczański Park Krajobrazowy swoim zasięgiem obejmuje województwa: łódzkie, śląskie i opolskie. Utworzony został jako pierwszy park krajobrazowy Centralnej Polski. Celem jego powołania była ochrona jurajskiego krajobrazu Wyżyny Wieluńskiej. Park obejmuje tereny leżące w zakolu rzeki Warty.

Dotarliśmy aż do Parku nad Górną Liswartą gdzie wędrowaliśmy ścieżką dydaktyczną „Na brzozę”. Uczniowie podzieleni na grupy wypełniali karty pracy i oznaczali gatunki drzew leśnych. Atrakcją szlaku było półhektarowe skupisko różaneczników fioletowych zasadzonych przez hrabiego Ballestrema w okresie od 1906-1909 roku. Obszar ten objęty jest ochroną, jako stanowisko pomnikowe. Gatunkiem chronionym, a występującym na tym terenie jest także cis pospolity, którego wartość docenił już Władysław Jagiełło, zapoczątkowując tworzenie listy gatunków chronionych w Polsce. Dzień zakończyliśmy wspólnym ogniskiem na terenie ośrodka edukacyjnego Kalina, po wcześniejszym obejrzeniu ekspozycji środowiskowej gatunków zwierząt żyjących na terenie parku.

II dzień:

Przedborski Park Krajobrazowy położony jest na granicy województwa świętokrzyskiego i łódzkiego.

Wraz ze Spalskim i Sulejowskim Parkiem Krajobrazowym należy do Zespołu Parków Nadpiliczańskich.

Wędrowaliśmy przez fragment jurajsko- kredowego Pasma Przedborsko- Małogoskiego z najwyższym wzniesieniem na terenie województwa łódzkiego „Fajna Ryba” (347m.n.p.m.) Przewodnik prowadził nas przez rezerwaty „Murawy Dobromierskie” (jedyny w Centralnej Polsce rezerwat stepowy) i Rezerwat „Bukowa Góra” (200-letni, naturalny las bukowy). Wycieczkę zakończyliśmy w Przedborskim Muzeum Regionalnym, gdzie zgromadzono skarby Ziemi Przedborskiej. Dyrektor muzeum, autor książek i badacz historii regionu Tadeusz Michalski zapoznał nas z własnym wynalazkiem, przyrządem do badań typów bioenergetycznych, wprowadzając uczniów w klimat nauki „ z lekkim przymrużeniem oka”.