ROK SZKOLNY 2007/2008
PRZEWODNICZĄCY ZESPOŁU: p. Małgorzata Stasińska
SKŁAD ZESPOŁU: p. Jolanta Jóźwiak, Monika Kowalczyk Elżbieta Leniart, Aneta Palmowska- Surma, Katarzyna Wojcieszek
Przewodnicząca:
Katarzyna Wojcieszek
Członkowie zespołu językowego:
Jolanta Jóźwiak
Monika Kowalczyk
Elżbieta Leniart
Aneta Palmowska-Surma
Małgorzata Stasińska
Mijający rok szkolny był dla zespołu językowego bardzo bogaty w sukcesy. Uczennica
kl. 3A, Marta Jamróg, została finalistką wojewódzkiego konkursu z języka niemieckiego (opiekun p. Aneta Palmowska-Surma), a uczeń również klasy 3A, Filip Pawlak, został finalistą wojewódzkiego konkursu z języka angielskiego ( opiekun p. Katarzyna Wojcieszek).
W drugim semestrze 07.03.2007r. odbył się Dzień Stanów Zjednoczonych poświęcony kulturze amerykańskiej połączony z drzwiami otartymi. Przygotowano liczne konkursy oraz typowe potrawy spożywane w USA. Nasze gimnazjum odwiedziła większość zgierskich podstawówek.
W maju, w terminie 07.-15.05.2007r. kilkoro uczniów naszej szkoły wzięło udział w wyjeździe edukacyjnym do Wielkiej Brytanii pod opieką p. K. Wojcieszek. Uczniowie zwiedzili Londyn, Canterbury, Brighton, odwiedzili szkołę brytyjską w Bakswood oraz brali udział w zajęciach językowych.
Wrzesień: Nauczyciele języków obcych zorganizowali obchody Europejskiego Dnia Języków oraz Dnia e-Twinning.
26 wrzesień - Europejski Dzień Języków - Uczniowie brali udział w quizach i grach propagujących naukę języków obcych. Przygotowali plakaty z tłumaczeniami popularnych zwrotów jak: Cześć, Wesołych Świąt, Kocham Cię czy Jak się masz? w różnych językach świata, postery udekorowały korytarz na parterze.
W ramach Dnia e-Twinning ochotnicy z różnych klas zapoznawali swoich rówieśników i nauczycieli z celami i zasadami programu e-Twinning. Przedstawiali idee tego programu i przykładowe tematy realizowanych w jego ramach projektów. Następnie uczniowie i nauczyciele mieli w grupach wymyślić tematy, których realizacją byliby zainteresowani. Wymyślono przeszło 30 tematów.
Październik: Uczniowie klas III zostali zapoznani ze standardami obowiązującymi na egzaminie gimnazjalnym z języka obcego.
31 październik – odbyły się obchody święta Halloween. Jest to już tradycją naszej szkoły, że w tym dniu chętni uczniowie przebierają się za demony, wiedźmy, szkielety i duchy oraz przygotowują lampiony z dyni. W tym dniu odbyły się również lekcje poświęcone pochodzeniu tego święta.
Listopad: Rozpoczęcie pracy nad programem eTwinning. Do współpracy z nami zgłosiła się szkoła z Holandii oraz koordynator projektu ze strony holenderskiej pani Marlies der Hollander. Wspólnie ustalono 8 tematów projektów do realizacji: Tradycje bożonarodzeniowe, System edukacji, Najpiękniejsze miejsca, Muzyka jakiej słuchają nastolatki, Popularny sport, Najważniejsze wydarzenia historyczne, Ulubione przepisy kulinarne oraz O czym piszą gazety w Polsce i w Holandii. Prezentacje projektów będą poprzedzone samo-prezentacją uczniów, przedstawiających swoje zainteresowania, charakter i upodobania. W projekcie ze strony naszego gimnazjum bierze udział 43 uczniów z klas I, II i III. Każda z nauczycielek języka angielskiego ocenia projekty i zamieszcza na platformie prezentacje swoich uczniów.
Grudzień: Samo-prezentacje zostały umieszczone na platformie e-Twinning na początku grudnia. Nasza szkoła ma teraz na swojej stronie internetowej zamieszczony baner i logo programu e-Twinning.
Styczeń: Na stronie projektu pojawiły się bardzo ciekawe prezentacje uczniów naszej szkoły na temat: Tradycje bożonarodzeniowe oraz System edukacji. Szkoła holenderska również umieściła swoje prezentacje.
Pani Elżbiecie Lenart udało się zarejestrować projekt ze szkołą ze Słowenii Kalendarz Polsko-Słoweński. Projekt ma przedstawiać najpiękniejsze miejsca w obu krajach w formie kalendarza, językiem projektu jest język niemiecki. Projekt działa od 14 stycznia 2008.
Luty: Kolejnymi prezentacjami umieszczonymi na platformie były: Nasze najpiękniejsze miejsca, Muzyka jakiej słuchają nastolatki oraz Popularny sport. Oprócz miast takich jak Kraków czy Warszawa znalazł się również nasz rodzinny Zgierz. W projekcie o muzyce, co ciekawe uczniowie pisali nie tylko o zespołach swojego pokolenia ale np. o Czerwonych Gitarach. Uczniowie polscy i holenderscy mogą wypowiadać się na tematy oglądanych projektów.
Marzec: Nauczyciele języków obcych opracowali zadania na Egzamin Gimnazjalny dla klas III z języka obcego.
13 marca odbył się Dzień Otwarty naszego Gimnazjum połączony z prezentacją kultury, historii i osiągnięć Królestwa Niderlandów. Chcieliśmy zaprezentować wszystkim uczniom naszej szkoły kraj, z którego mieszkańcami realizujemy projekt w ramach programu etwinning. Znalazły się projekty m.in. prezentujące królową Holenderska, zespoły piłki nożnej, plantacje tulipanów, ale również omawiające związki historyczne pomiędzy naszymi krajami.
Kwiecień: Ostatnimi trzema tematami w ramach projektu e-Twinning były: Najważniejsze wydarzenia historyczne, Ulubione przepisy kulinarne oraz O czym piszą gazety w Polsce i w Holandii. Polscy i holenderscy uczniowie wykonali bardzo ciekawe projekty m.in. o Orkiestrze Świątecznej Pomocy.
Maj
15 maja – odbył się wewnątrzszkolny Egzamin Gimnazjalny dla klas III z języka obcego.
DODATKOWO
Zespół skorzystał z oferty Biblioteki Brytyjskiej w Łodzi. Dwie grupy uczniów, 15 października - pod opieką p. Jolanty Jóźwiak i p. Małgorzaty Stasińskiej oraz12 listopada - pod opieką p. Moniki Kowalczyk i p. Katarzyny Wojcieszek brały udział w lekcjach pokazujących możliwości korzystania z baz danych i zasobów biblioteki.
SEMESTR I
PRZEWODNICZĄCY ZESPOŁU: M. Stasińska
SKŁAD ZESPOŁU: J. Jóźwiak, M. Kowalczyk, E. Lenart, A. Palmowska-Surma, K. Wojcieszek
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ ZESPOŁU
W sierpniu p. K. Wojcieszek i M. Stasińska przygotowały szkolenie rady pedagogicznej na temat uczestnictwa w programach Młodzi w działaniu oraz e-Twinning. Efektem było pozyskanie do współpracy pp. J. Cyganiak, D. Hajduk, J. Kasicy, A. Kowanek, I. Michalak oraz H. Sypki do przeprowadzenia lekcji w połączeniu z nauką języka obcego, których efekty umieszczano sukcesywnie na platformie etwinningu.
Wrzesień: Od września rozpoczęto zapoznawanie uczniów z formą egzaminu, standardami i rodzajami zadań egzaminacyjnych. Od września rozpoczęto również regularną cotygodniową pracę z Repetytorium do Egzaminu Gimnazjalnego w klasach trzecich.
Wszyscy nauczyciele uczący języków obcych przeprowadzili zajęcia propagujące wiedzę o krajach Unii oraz zachęcających do nauki języków obcych. Uczniowie wykonali plakaty pod tytułem „10 powodów dlaczego warto uczyć się języków obcych” w oparciu o przygotowane przez siebie i nauczycieli materiały.
Korytarze były udekorowane plakatami uczniów prezentującymi wybrane slajdy wraz z ich opisami, pochodzące z prezentacji uczniów w PowerPoint wykonanych w ramach programu e-Twinning w zeszłym roku szkolnym.
Rozpoczęto poszukiwania partnerów do szkolnych projektów e-Twinning.
Październik: Nauczyciele języków obcych przygotowali i przeprowadzili 45-minutowe testy z języka angielskiego i niemieckiego, określające poziom znajomości języka. Format testu odpowiadał egzaminowi gimnazjalnemu tzn. składał się z zadań na rozumienie tekstów czytanych i słuchanych oraz reagowania językowego. Celem tego testy była możliwość wymiernego określenia przyrostu wiedzy po trzech latach nauki w gimnazjum.
W październiku również odbyły się zajęcia o tradycji Halloween połączone z przebierańcami i dekoracją klas lampionami wykonanymi z dyń.
Rozpoczęto współpracę w dwóch projektach e-Twinning. Teenagers in the modern world
(J. Jóźwiak, M. Kowalczyk, E. Leniart, A. Palmowska-Surma, M. Stasińska, K. Wojcieszek) oraz Ways of living across Europe (A. Palmowska-Surma, M. Stasińska).
Listopad: p. Dorota Hajduk i Katarzyna Wojcieszek przeprowadziły cykl lekcji w klasie 2 E na temat: „Problemy wyżywienia na świecie”. Efektem pracy była mapa rejonów, gdzie takie problemy występują. Mapa ta została umieszczona na platformie e-Twinning.
Każdy nauczyciel uczący w klasie pierwszej i trzeciej, przygotował analizę wyników egzaminów i testów przeprowadzonych w październiku w danej klasie, a przewodnicząca zespołu - analizę ogólną.
Nastąpiła pierwsza wymiana listów w projekcie Ways of living across Europe.
Grudzień: p. Małgorzata Stasińska i Halina Sypka przeprowadziły cykl lekcji w klasie 2 F na temat: „Co fast foody mogą zrobić z naszym ciałem.” Efektem pracy były prezentacje w PowerPoint umieszczone na platformie e-Twinning.
Nauczyciele języków obcych przeprowadzili cykl lekcji na temat obchodów Bożego Narodzenia w krajach niemieckiego i angielskiego obszaru językowego. Prace uczniów były prezentowane na korytarzu na parterze. Każdy poziom nauczania uczył się również jednej lub kilku piosenek świątecznych lub kolęd.
Nastąpiła pierwsza wymiana listów na platformie eTwinning w projekcie Teenagers in the modern Word oraz druga w projekcie Ways of living across Europe.
Luty: Nauczyciele języka angielskiego przeprowadzili zajęcia o pochodzeniu i tradycjach związanych z Dniem Świętego Walentego. Korytarze na parterze udekorowane były pracami uczniów wykonanymi w czasie lekcji o Dniu Świętego Walentego.
W lutym odbył się również egzamin próbny z języka obcego w klasach III.
Marzec: p. Elżbieta Lenart i Aleksandra Kowanek przeprowadziły lekcję w klasie 2 B na temat: „Najchętniej uprawiane dyscypliny sportowe w naszej szkole.” Efekty pracy - prezentacje w programie PowerPoint zostały umieszczane na platformie e-Twinning w ramach projektu „Nastolatki we współczesnym świecie”.
pp. Jolanta Jóźwiak i Iwona Michalak, przeprowadziły cykl lekcji w klasie 2 G na temat: „Subkultury młodzieżowe.” Efekty pracy - prezentacje w programie PowerPoint zostały umieszczane na platformie e-Twinning w ramach projektu „Nastolatki we współczesnym świecie”. Uczestnicy projektu wypowiedzieli się na temat obu tych prezentacji na forum projektu.
Maj: p. Jagoda Cyganiak i Monika Kowalczyk przeprowadziły cykl lekcji w klasie 2 D na temat: „Idole współczesnych nastolatków.” Efektem pracy były wypracowania w formie listów, które w wersji angielskiej, zostały umieszczone na platformie e-Twinning.
Czerwiec: p. Jolanta Jóźwiak i Małgorzata Stasińska przeprowadziły test predyspozycji językowych wśród kandydatów do nowo otwieranej we wrześniu 2009 roku klasy dwujęzycznej.
p. Julita Kasica i Aneta Palmowska-Surma przeprowadziły lekcję w klasie 1 C na temat: Zdrowa żywność – analiza statystyczna ankiety, diagramy i wykresy. Efektem pracy były plakaty pokazujące analizę ankiety w formie diagramów i wykresów.